مداخلات شیوه ی زندگی و درمان موثر پیش دیابت

 2 دسامبر 2014- یک بازنگری جدیداز تحقیقات انجام شده  درباره ی مداخلات شیوه ی زندگی نشان  می دهد انجام مداخلات شیوه ی زندگی می تواند از تبدیل پیش دیابت به دیابت نوع 2 بطور موثری  جلوگیری  کند.

علاوه بر این  تفاوت محسوسی بین مردان و زنان از نظر اثر بخشی این روش  وجود ندارد پیش دیابت  یا Prediabetesیک اصطلاح کلی است  که به افزایش مقدار قند خون از حد طبیعی اما نه اندازه ی دیابت نوع 2 اشاره  دارد. تنها در بریتانیا تخمین زده شده است 7 میلیون نفر به پیش دیابت مبتلا هستند.

 تحقیقات جدید انجام شده در دانشگاه پزشکی  Viennaنشان داد هم درمان ازطریق مداخلات شیوه ی زندگی وهم درمانهای دارویی دارای تأثیرات برابری بر هر دو جنس می باشد: احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در مردان و زنانی که به پیش دیابت مبتلا بودند و تحت درمان با روشهای مداخله ای شیوه ی زندگی قرار گرفتند پس از یکسال  40 درصد کمتر از گروه کنترل پس از 3 سال به 37 درصد کاهش یافت. این افرادهمچنین توانستند مقادیر بیشتری از وزن خود بکاهند و مقدار قند خون  آنها کاهش یافت.

دکتر Glechnerودکتر Harreiterنویسندگان این مقاله می گویند: بر اساس اطلاعات موجود این تحقیق اولین بازنگری سیستماتیکی است که به ارزیابی تفاوتهای خاص تأثیر مداخلات  پیشگیرانه ی شیوه ی زندگی بر افراد مبتلا به پیش دیابت درهر دو جنس پرداخته است.

درمجموع بر اساس  اطلاعات بدست آمده از  5 هزار مرد و 7400 زن، هیچ تفاوت خاص مرتبط به  جنسیت درتأثیرگذاری درمان در طی  1 تا 6 سال از مداخلات فعال مشاهده  نشد. در هر دو جنس ، شیوه ی زندگی و مداخلات دارویی دارای تأثیرات مفید پیشگیرانه بر شیوع دیابت نوع 2  و افزایش وزن بودند. این یافته ها تأثیر چشمگیری بر بحث های پیرامون پیش دیابت خواهد گذاشت. منتقدان می گویند: درمان  افرادیکه هنوز به دیابت مبتلا نشده اند گران و بی فایده است اما این تحقیق نشان  داد درمان پیش دیابت درحقیقت احتمال ابتلا این افراد به دیابت  نوع 2 را کاهش می دهد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2014/dec/lifestyle-interventions-effectively-treat-prediabetes,-review-suggests-92978263.html